FAQ
Hur är SVF’s ekonomi?
Sveriges Veterinärförbund har idag en stabil och hållbar ekonomi med en budget i balans. Detta har uppnåtts genom en grundlig och genomgripande översyn av vår ekonomi, initierat av styrelsen på uppdrag av Fullmäktige. Översynen har bland annat inneburit en förbättring och förtydligande av förbundets redovisning för att underlätta jämförelser av olika poster bakåt i tiden.
I och med förbundsstyrelsens beslut att använda delar från vår kapitalavkastning har till exempel medlemsavgifter kunnat hållas oförändrade, trots den negativa ekonomiska utvecklingen i samhället.
Vad hände med fastigheten på Garvargatan 3?
Som en del i arbetet med ekonomin tog styrelsen beslut att 2019 sälja förbundets fastighet på Garvargatan 3. Fastigheten var i stort behov av renoveringar vilket skulle innebära substantiella utgifter för SVF. Vår dåvarande ekonomi hade inte kunnat täcka dessa utgifter.
Dåvarande kanslichef hanterade försäljningen med hjälp av mäklarfirman Collier och advokatbyrån Foyen.
Förbundsstyrelsen beslutade att pengarna från försäljningen skulle placeras så att en årlig avkastning säkerställdes. Avkastningen skulle användas till oförutsedda utgifter eller återinvesteras.
Nuvarande förbundsdirektör upptäckte dock att pengarna från fastighetsförsäljningen inte placerats i enighet med styrelsens beslut 2019, utan merparten var placerade i en kapitalförsäkring som inte gav en tillgänglig avkastning. Detta är nu åtgärdat.
Har pengar från fastighetsförsäljningen försvunnit?
Nej, inga pengar har försvunnit. I samband med översynen av ekonomin väcktes frågetecken kring förbundets slutliga intäkt efter fastighetsförsäljningen. Efter ingående granskning kunde dessa frågetecken rätas ut vilket även meddelats på fullmäktigemötet 2024. I korthet medgavs köparen avdrag för skatt och renovering från det vinnande budet.
Hur är förbundets resultat?
SVF har för första gången på många år en stabil ekonomi och en budget i balans, initierat av styrelsen enligt av Fullmäktige beslutad verksamhetsplan 2020. Det plusresultat på fyra miljoner som förbundet redovisade förra året, är en intäkt som föll ut i samband med att pengarna från fastighetsförsäljningen flyttades från kapitalförsäkringen och placerades enligt förbundets placeringspolicy.
Görs externa granskningar av förbundets arbete inklusive ekonomin?
Extern granskning av förbundet är lagstadgat och sker systematiskt med tre revisioner per år. Dessa täcker styrelseprotokoll, beslut, arbetsordning, ekonomisk förvaltning, personuppgifter, avtal, system, databaser och all annan dokumentation som förbundet har.
Vem beslutar om styrelsens arvoden?
Nuvarande förbundsdirektör uppdagade att styrelsens ersättningar felaktigt utbetalats som lön, något som strider mot våra stadgar som säger att kanslianställd inte får sitta i förbundsstyrelsen. Ersättningsbeloppet som fullmäktige beslutat om betalas nu ut som arvode istället för lön. Kostnaden för styrelsen sjönk från 1,801 mnkr 2021 till 1,314 mnkr 2022 dvs motsvarande den 0,5 mnkr besparing som uppskattats i skrivelse till Fullmäktige*.
Styrelsens ersättning baseras på den summa som beslutats av tidigare fullmäktige. För att styrelsens ersättning ska följa rådande ekonomiska läge har den ursprungliga summan kopplats till gällande inkomstbasbelopp (IBB), som årligen indexregleras av regeringen. Som förtroendevald erhåller man varken semesterersättning eller pensionsförmåner.
Har förbundet anmält sig själva för brott mot GDPR?
Som förtroendevald i Sveriges Veterinärförbund representerar man organisationen och måste således följa gällande Dataskyddsförordningen samt förbundets riktlinjer för GDPR. SVF har även ett externt dataskyddsombud som granskar att dessa följs.
I enlighet med riktlinjer och Dataskyddsförordningen ska personuppgiftsincidenter rapporteras till dataskyddsombudet. Detta gäller även när risk för personuppgiftsincidenter föreligger. Dataskyddsombudet lämnar rekommenderade åtgärder till förbundet och bedömer om den anmälda incidenten även ska anmälas till IMY (Integritetsskyddsmyndigheten).
Förbundet är då skyldig att skyndsamt vidta mitigerande åtgärder, för att ytterligare spridning av personuppgifter inte ska ske samt förhindra att incidenten sker igen. Under 2023 och 2024 har sex personuppgiftsincidenter rapporterats, varav tre anmälts till IMY.
Tack vare att riktlinjer följts och åtgärder vidtagits har IMY inte gett förbundet någon påföljd. En påföljd hade inneburit en sanktionsavgift vars storlek avgörs utifrån incidentens allvarlighetsgrad och verksamhetens totala omsättning.
*I en första version angavs att besparingen var kopplad till arbetsgivaravgifter. Detta var felaktigt och har därför tagits bort. Besparingen kommer från minskade kostnader i form av tjänstepension och semesterersättning till styrelseledamöter samt minskade omkostnader.