Bluffakturor - så undviker man att trilla dit

(SVT 15/12)

"Vi ser att du tidigare har annonserat i vår katalog, nu är det dags att förlänga avtalet." Känner du igen frasen, se upp! Säger du "ja" är risken att du råkar i klorna på en bluffare.


Problemen med bluffakturor och tvivelaktiga erbjudanden är fortsatt stora för landets småföretagare. Flest är fallen vid sommarsemester och runt den stundande julen, då "bluffarna" vet att strategiska positioner inom företaget ofta är bemannade av vikarier. Fakturorna kan många gånger vara svåra att identifiera eftersom de ser ut precis som vanliga fakturor. Ofta föregås de också av ett märkligt samtal av innebörd att den som ringer frågar efter företagets adressuppgifter eller ber dig förlänga annonsplatsen i någon katalog. Samtalen avslutas ofta forcerat genom att "bluffaren" försöker tvinga fram ett "ja".

Om man har fått en bluffaktura är det viktigt att motsätta sig betalningen, annars finns risk att den går till inkasso och betraktas som en förfallen skuld som kan komma att drivas in av Kronofogden. Enklast är att använda sig av fakturan man har fått, dra ett streck över den och skriva att man bestrider betalningsansvar och sedan faxa eller skicka tillbaka den till avsändaren. De flesta bluffare ger upp när man bestrider betalningsansvaret. I de fall de inte gör det går ärendet till slut vidare till tingsrätten för prövning.

Bästa sättet att undvika bluffakturor är att ha goda rutiner för inkommande telefonsamtal och inkommande fakturor. Stäm av med avtal i böcker och pärmar att det faktiskt är något du har beställt.


Så undviker du att bli lurad

Om du får en bluffaktura, stryk ett streck över papperet och skriv "bestrider betalningsansvar, någon beställning har inte gjorts varför något avtal inte föreligger" eller "bestrider betalningsansvar, något avtal föreligger ej då det ingåtts under vilseledande former".

Faxa eller skicka (rekommenderat brev) tillbaka den överkryssade bluffakturan till företaget. Se till att få ett kvitto på att meddelandet gått iväg.

Gå inte med på att mötas på halva vägen och betala en del av beloppet om de föreslår det.

Se över rutiner för fakturahantering och inkommande telefoni.

Kontakta juristerna på Företagarna, ditt branschförbund eller annan expertis för fortsatt vägledning.

Lars Nordfors
chef Företagarnas juridiska rådgivning
Stockholm